torsdag 15 augusti 2013

Tinas kladdkaka


Tinas kladdkaka, som jag kallar den, är den kladdkaka jag brukar göra. Den är så enkel att vissa perioder blir den bakad lite för ofta. Det är inte bra för figuren.

100g smör
2 st ägg
3 dl socker/farinsocker= 270 g
1½ dl vetemjöl= 90 g
1 tsk vaniljsocker= 3g
½ tsk salt= 4g
4 msk kakao= 27g

Smält smöret.
Blanda alla ingredienser
Häll upp i kakform(ar)
Grädda i 175 grader 20-30 min

Med fördel används en hushållsvåg för att spara både tid och disk. Börja med att knäcka äggen. Häll sedan i resterande ingredienser. Nollställ vågen mellan varje ingrediens.

Jag använder farinsocker/råsocker i stället för vanligt socker för att få en karateristisk smak. Jag gräddar kakan i 25-30 min, beroende på hur kladdig jag vill ha den, aldrig så kort som 20 min i alla fall. Smeten i denna sats räcker till två små pajformar av aluminium, praktiskt att slippa disk och enkelt att frysa in. ;)

Lycka till, låt dig väl smaka!


Jag har utökat receptet genom att hacka vit choklad och blanda i smeten.


Vispad grädde till är att föredra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mums! Men har du bytt stavning i efternamnet?

Ellie sa...

Hoppsan! Det får jag åtgärda en dag då jag har mycket tid över. Tack för korrekturläsningen.

Ellie sa...

Åtgärdat!