fredag 2 augusti 2013

Kamouflerad sockerkaka

Till Eriks tårta ville jag göra själva tårtbottnen kamouflerad. Jag letade därför upp ett nytt recept för ändamålet. Färgerna blev utmärkta med detta recept men bottnen passade inte alls som tårtbotten. Den blev alldeles för tung och blöt och passar mycket bättre till muffins. Vi fick oss dock en mycket god och tämligen unik sockerkaka att mumsa på till kvällsfikat när barnen sov.


Vanilla Cake (som passar bra till muffins)

270 g mjöl (2+1/4 cups)
120 g rumsvarmt smör (1/2 cup)
265 g socker (1+1/3 cup)
2 ägg
15 ml bakpulver (3 teaspoons)
10 g salt (1/2 teaspoon)
240 ml (2,4 dl) mjölk (1 cup)
5 ml vaniljessens (1 teaspoon)

Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver. Med en låg hastighet på Kitchen Aiden (hastighet 1). (Använd paddeln)
Blanda i smörklumparna en och en till en grynig(?) massa. Fastnar smöret på "paddeln" stanna och skrapa av.
Blanda i vaniljen.
Häll sakta i mjölken och låt snurra sakta i nån minut.
Skrapa sidorna i bunken och blanda i ytterligare en minut, (hastighet 2).
Häll i äggen ett och ett under omrörning, skrapa sidorna och fortsätt mixa i en halvminut.
Dela ev upp smeten och färga i önskade färger. För kamouflage klickar man sedan ut de olikfärgade smetarna slumpmässigt i formen.

Grädda i 175 grader 40-45 min (i min ugn).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att titta in här. Det kommer blir fler beök här kan jag lova. Du är superduktig Elli!
/Viktoria

Ellie sa...

Tack! :)

I högerkanten kan du välja etiketten "rosa" så kan S. titta på sina favoriter. ;)

Välkommen tillbaka!