lördag 29 juni 2013

Bröllopstårtor till K & F

Detta är alltså resultatet av den smakprovningsfikan  jag hade för några veckor sedan och topparna jag pysslade med.


Valet av chokladmousse föll på den som innehöll gelatin. Vi tyckte om den med färskost men var ändå skeptisk till att färskosten lite smakmässigt "tog över" och att den vita chokladen hamnade i skymundan.

Jag har jobbat på dessa tårtor i mer eller mindre en vecka, mest är det rosorna som tagit tid att göra men de andra momenten tar sin tid det också. Att göra fem tårtor samtidigt är jag inte heller driven i men med lite planering gick det vägen. När jag väl började dekorera upptäckte jag att jag inte behövde så många rosor som jag gjort. Jag använde mig endast av 30 rosor av alla 50 jag knåpade ihop. Däremot kom jag i sista stund på att jag skulle komplettera med de andra små blommorna.

Så levde ni lyckliga i alla era dagar... Grattis Kerstin och Freddy!


Samtliga tårtor är laktosfria och innehåller ljusa anslag fyllda med vit chokladmousse (med gelatin) och hallonmousse. De är spacklade med vit chokladsmörkräm, täckt med sp med vit chokladsmak, dekorerad med sp samt sp och mp i en blandning av 50/50 dessutom är rosorna och texten penslade med ätbart pärlemorglitter. Storlek: Totalt ca 70 bitar.

Så här mycket gick det åt till tårtorna:
20 ägg
2,4 liter grädde
1,2 kg hallon
900 gram vit choklad
30 rosor av ca 1 kg sp/mp

Tårtfatet kommer från Ledbergs Krukmakeri.







"Tårtorna var fantastiska, fina och goda och nästan uppätna. TACK!" /Kerstin

"Riktigt god tårta och jättefina!! Det hade du gjort bra.
Min bordsherre trodde du var konditor. =)" /J
 
 
På begäran fick jag två bilder där tårtorna fanns i sitt rätta sammanhang, på de specialdesignade tårt"faten". Tack så mycket för att jag får ha de på bloggen!


2 kommentarer:

Cecilia sa...

Fantastiska tårtor! Du ÄR ju konditor!

Ellie sa...

Nä, jag ÄR inte konditor, men jag hobbyjobbar som det ibland. ;)