måndag 23 december 2013

Fifi-ruta i tårtform

Julafton firades inte på hemmaplan i år, som brukligt bidrar man med det man kan så att inte värden och värdinnan måste fixa och betala för allt. Vi bidrog med prinskorvar, köttbullar, potatis och sötsaker till kaffet, som så ofta blir min uppgift. Men att göra sötsaker är ju bara kul, när tiden finns, så det är inget jag klagar på.

Till julfirandet blev det en tårta i form av det som i folkmun kallas kärleksmums eller moccaruta. I min svärsläkt kallas de för Fifi-rutor. Varför de kallas just det vet jag inte, men jag har tagit till mig namnet och tycker det är roligare än både kärleksmums och moccaruta.


Jag färgade kokos med röd karamellfärg och tog hjälp av bokstavsutstickare för att forma texten.



Recept Fifi-rutor
Botten:
3 ägg
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
100g smält smör
1 tsk vaniljsocker

Glasyr:
2 dl florsocker
50 g smält smör
2 msk kaffe (rumstempererat)
2 msk kakao
kokos

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Häll i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret.
Blanda och häll sedan i en långpanna (ca 25 x 35 cm) klädd med bakplåtspapper .
Grädda i 225° i 10-12 minuter.
Ta ut kakan och låt den svalna.
Blanda undertiden ingredienserna till glasyren i en kastrull.
Värm så att glasyren går att röra jämn.
Häll över kakan när den svalnat.
Strö på kokos.
Ställ kallt en stund och skär sedan upp kakan i kvadrater.

Inga kommentarer: