tisdag 17 september 2013

Peters holländska tårta

När en holländare fyller 40 år ska han ha en holländsk tårta. Jag gjorde min tolkning av landet genom egna erfarenheter och googling. Vissa saker var enklare att förverkliga än andra t ex Anne Franks dagbok i en stjärna var lätt i jämförelse med Eschens grafiska bilder. Av förklarliga skäl blev det ingen Eschen.


Tårtan blev kanske lite stereotyp men det var min version av Holland. Hur mycket jag än försökte så kunde jag inte låta bli att göra tårtan orange. Husen på tårtans kant representerar de typiska husen som finns i Amsterdam. Det visade sig vara ett bra drag att göra dessa hus, för utan att veta det så hade familjen faktiskt bott i Amsterdam.

Ljusa anslag fylld med hallonmousse och vaniljkräm. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med sp. Dekorerad med sp. Storlek: ca 12-14 bitar.




Typiska formen på de Nederländska husen i Amsterdam.


Anne Franks dagbok i judestjärna.


Träskor förknippas med Holland...


...liksom tulpaner...


...och väderkvarnar.

Inga kommentarer: