fredag 10 maj 2013

Viktors första tårta

Min son Viktor fyller år en vecka efter kusinen Isac och det var väl klart att han skulle ha en egen tårta på sin första födelsedag (även om vi firade den lite tidigt). Eftersom jag gjorde Isacs och Viktors tårtor samtidigt innehöll de exakt samma sak.

Jag räknade lite fel när jag bakade så båda tårtorna blev ganska stora, det räckte helt enkelt med en tårta på det gemensamma kalaset på Kristi himmelsfärds dag. Tur då att vi har grannar som gärna kommer över och hjälper till att äta tårta.

Jag hade inget utseendekrav på tårtan så jag använde mig av överbliven sp från J&Ps bröllopstårtor och ville prova att göra ett melerat mönster. Den överblivna sp:n färgade jag in lite mörkare och sist la jag sedan i mer färg utan att knåda ut det ordentligt. Eftersom jag rent tekniskt misslyckades med själva täckningen av tårtan, fick jag tillfälle att prova ett verktyg jag köpt på rea, men ännu inte använt, kantdekorutstickare.


Ljusa anslag fylld med hallonmousse och mangomousse. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sp. Hela tårtan är laktosfri. Storlek: ca 15 bitar.


Kantdekoren räddade sprickan.

För den som inte ser det så ska tårtan föreställa en etta.

Inga kommentarer: