söndag 7 oktober 2012

Viktors doptårtor

Här är den, min första våningstårta och mitt största projekt hittills. Jag är ganska nöjd med slutresultatet faktiskt. Jag är nyfiken på hur man gör rent praktiskt om man vill göra fler våningar för denna tvåvåningstårta upplevde jag som ganska tung. Med fler våningar blir den ju ännu tyngre.

Bebisen på toppen är supersöt och var ganska enkel att modellera. Jag har jag kopierat den nästan rakt av från "Lindas tårtor", jag hade dock ingen mönsterkavel till filten utan tryckte blommor på istället.

Jag gjorde dessutom två fristående tårtor i samma stil så att det skulle räcka till alla gäster.



Samtliga tårtor hade ljusa anslag och var fyllda med glasscreme och jordgubbsmousse. De var spacklade med grädde, täckta och dekorerade med sp. På vissa detaljer finns ätbartglitter. Storlek: Totalt ca 60 bitar uppdelat på fyra tårtor inkl. våning. (Diametrar: 24 cm x2, 21 cm och 15 cm.)


Till vänster: Vårt magiska kylskåp, det var fullt innan jag skulle sätta in tårtorna men de fick plats ändå. Till höger: Tårtorna står i församlingshemmets kylskåp och väntar på att bli uppätna.

Sockersöt liten prins insvept i filt med tryck av blommor samt en av de två stora kompletterande tårtorna.

Alla tårtor hade små fotavtryck gjorda med en mönsterkavel från Panduro, som jag fått av min mor. Kaveln funkar bra till mindre mönster men tyvärr inte till tårtlock. Detta då kaveln har ett nummer i kanten med samma reliefdjup som mönstret/fötterna, varför det blir nummer på tårtan också, superdåligt!

Alla tårtor framdukade och redo att inmundigas. Jag var tvungen att skära första biten för ingen annan vågade. ;)

Inga kommentarer: