fredag 14 september 2012

Banoffeepaj

En gång tidigare har jag gjort banoffeepaj. Den gången gick allt på tok när jag inte tänkte mig för att grädde smälter när den blir varm. Jag gör inte samma misstag två gånger så denna gång förberedde jag det varma dagen innan, dvs jag kokade den kondenserade mjölken dagen innan.

Du behöver:
1 burk Sötad kondenserad mjölk
200 g Smör
1,25 dl Socker
4,5 dl Mjöl
4 st Bananer
1 st Dubbeldaim (dvs två bitar) eller annan god choklad.


Gör dagen innan:
Bjud in vänner.
Sjud burken med kondenserad mjölk i tre timmar.
ev. Gör mördegen.

Gör samma dag:
Vispa grädde.
Skiva bananer.
Hacka Daim.
Ät upp kakan.


Rädda din springform från repor genom att klämma fast ett bakplåtspapper i botten av formen.

Låt smöret bli mjukt innan du...

...kladdar ihop mördegen.

Nagga mördegen innan du gräddar, så att pajbottnen inte blir bubblig. Låt mördegen svalna när den är färdiggräddad (200 grader i ca 15-20 min) , om du inte gjort den dagen innan. Bred ut den kondenserade mjölken som du förberedde dagen innan.

Skiva två bananer, lägg på den vispade grädden, skiva ytterligare två bananer, strö på den hackade Daimen. Servera! Njut!

Inga kommentarer: