fredag 8 mars 2013

Minimuffins

Sista dagen på vfu-platsen (verksamhetsförlagd utbildning) och självklart måste jag bjuda barnen på något gott. Eftersom jag under våren haft fokus på barns språkliga utveckling blev det något som relaterade till språk. För att inte sockra ner barnen för mycket gjorde jag minimuffins. Dekoreren blev med varsin bokstav, naturligtvis deras namns begynnelsebokstav. Så gjorde jag även ett gäng muffins med blommor på så att alla fick två muffins var.


Dekorerade med sp och sockerkula. Bokstaven har jag satt fast på ett spaghettistrå och sedan stuckit ner i muffinsen.

Jag stack ner en liten bit choklad i varje muffins. (Jag hade gjort betydligt fler muffins men det var många barn borta denna fredag, så de överflödiga hamnade i personalrummet istället.) Receptet på minimuffins har jag tagit från sockerrus.se och lyder såhär:

Receptet ger ca 20-24st
(Ellis notering: 20-24 st normalstora muffins, 40-48 st minimuffins)

4 dl vetemjöl
3 dl socker
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g smör (rumstempererat)
2 dl mjölk
2 ägg
1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.
Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät.
Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.
Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.
Fyll muffinsformar till max 2/3.
Grädda i ugnen i cirka 20-25min.

Inga kommentarer: